ЄвроМайдан – EuroMaydan
7 мин. ·
Увага!
Заява експертів ініціативи Реанімаційний пакет реформ
Парламент не повинен повторити помилку 2010 р., коли дозволив президенту встановити тотальний контроль над судами і суддями
Свавілля політичної влади Януковича і його подільників, від якого не можливо було захиститися навіть в судах, призвело до Революція Гідності. Судова реформа і очищення суддівського корпусу є однією з вимог суспільства.
26 грудня Президент Порошенко вніс до Парламенту законопроект «Про забезпечення права на справедливий суд» №1656, який подається суспільству як довгождана судова реформа. Водночас він не дає жодної відповіді на основний виклик – залежність і несправедливість судової системи.
Аналіз документу показує, що за гаслом переатестації суддів заховане посилення впливу Президента на суддів. Так, згідно із законопроектом, Президент, крім повноважень призначати на посаду судді вперше і утворювати суди, всупереч Конституції отримає або збереже додаткові права:
- ліквідовувати суди;
- підписувати посвідчення суддів і голів судів (хоч до призначення останніх він не має жодного стосунку);
- приймати від суддів присягу (на вірність Президенту?);
- переводити своїм указом суддів, тепер уже й до всіх судів вищого рівня.
Іншими словами, кар’єра кожного судді залежатиме від Президента і його адміністрації.
Всупереч Конституції розширюються також повноваження Вищої ради юстиції, водночас її склад не відповідає критерію незалежності, згідно з яким у її складі принаймні половина членів мають бути судді, обрані суддями. Це означає, що будь-який суддя, якого буде звільнено з посади за поданням цього органу, повинен бути поновленим на посаді, згідно з практикою Європейського суду з прав людини. Це зведе нанівець будь-які намагання добитися справедливого очищення судової системи.
Така «реформа» не зробить нічого більше, ніж переорієнтує колишніх служителів політичного режиму та народить нових суддів-прислужників.
Ми не забули, як у 2010 р. Янукович протиснув через Парламент «судову реформу», яка привела до фактичної узурпації судової влади. У проекті Президента Порошенка зберігаються більшість механізмів тиску на суддів і навіть створюються додаткові.
Експерти Реанімаційного пакету реформ і тісній співпраці з європейськими експертами підготували інший проект щодо судової реформи – про вдосконалення засад організації та функціонування судової влади відповідно до європейських стандартів №1497 від 17 грудня 2014 р. (внесений народними депутатами О.Сироїд, О. Сотник, А.Журжієм, Л.Ємцем, І.Крульком). Президентський законопроект є альтернативним до нього, але всупереч регламенту Верховної Ради зареєстрований за іншим номером.
Також експерти Реанімаційного пакету реформи напрацювали свої пропозиції щодо зміни Конституції з метою проведення повноцінної судової реформи і передали їх секретаріату Ради з питань судової реформи при Президентові України.
У зв’язку з цим експерти Реанімаційного пакету реформ вимагають від Парламенту:
1. Забезпечити дотримання регламентних процедур при підготовці та прийнятті законів щодо судової реформи, проводити максимально відкрите публічне обговорення із залученням широких експертних та громадських кіл.
2. Розглянути обидва законопроекти щодо судової реформи (№1497 і №1656) як альтернативні.
3. Підтримати у першому читанні законопроект №1497, який краще відповідає європейським стандартам і коаліційній угоді, зокрема передбачає усунення політичних органів від впливу на вирішенні питань кар’єри судді, вдосконалення діяльності Вищої ради юстиції, більшість у складі якої складатимуть судді або судді у відставці, призначені за участі суддів. Доопрацювати до другого читання з урахуванням окремих положень законопроекту №1656.
4. Пришвидшити підготовку змін до Конституції України щодо повноцінної судової реформи.