Складний вибір «бензинників»
Потужний союзник переробників – Нафтогазова асоціація України (НАУ), яка об'єднує найбільші роздрібні мережі країни. Рітейлери й раніше підтримували зміну ставок акцизів, але робили це більше кулуарно, не бажаючи відкрито лити воду на млин групи «Приват».
Для більшості членів НАУ скорочення популярності газу – спроба підтягти загальну економіку продажів пального, котру сильно псує мінімальна «газова» маржа.
Якщо називати речі своїми іменами, то в цій боротьбі без правил «слони» програли. І сталося це не вчора, а в 2014 р.. Сформований тоді кластер *******ів, по-перше, перетягнув на себе велику частину ринку, а по-друге, створив підґрунтя для стрімкого зростання популярності автогазу. Засилля різного роду схематозу, яким завжди було обплутано скраплений газ, зробило його ще дешевшим і остаточно вибило бензин із «сідла». Різко зубожілому через війну і девальвацію населенню було байдуже, звідки береться це «пропанове» чудо. Яка різниця, якщо газ утричі дешевший від бензину?
Ще один гол у ворота великих мереж залетів у вигляді 5%-ного «місцевого» акцизу, який за фактом платили тільки обрані. І тут треба віддати належне менеджменту Української асоціації скрапленого газу: коли переважно силами НАУ «роздрібний» акциз переносили в основний (стягується на митниці і НПЗ), виявилося, що в підсумку на бензин перенесли його повною мірою – 42 євро/1000 л, а на газ – лише половину, 21 євро. Що зробило прірву між бензином і газом ще більшою.
Але це вже не головне. Брутальних *******ів майже не залишилося (теж заслуга НАУ), та зате є величезний парк машин з ГБО, які звикли до викидного газу. Ця особливість споживача не залишає каменя на камені (читай маржі) в конкуренції між дискаунтерами, на які припадає левова частка продажів пропан-бутану...
Судячи з усього, в НАУ просто втомилися боротися з «газовими» схемами, які виникають постійно, й вирішили діяти радикальнішими методами. І хоча члени НАУ мріють продавати більше бензину і дизпального, повністю задушити ринок автогазу тут не хочуть. Всі інвестували чималі кошти в інфраструктуру, а деякі навіть дуже успішні в газі. Наприклад, за наявними даними, проти радикальних змін в акцизній політиці виступає KLO, один із лідерів ринку за добовими прокачуваннями газу.
На початку року НАУ виступала за двоетапне зближення акцизів – до 180 євро на бензин і 92 євро на газ і подальшу уніфікацію на рівні 145 євро.
За наявною інформацією, торік улітку НАУ, УАСГ і «Укртатнафта» провели кілька зустрічей, намагаючись знайти взаємоприйнятне рішення. Вони запропонували підвищити акциз на газ до 90-92 євро, а на бензин – знизити до 180 євро.
«У цьому разі співвідношення роздрібних цін склало б 60-62%. Ринок автогазу залишався б при своїх інтересах, але темпи його приросту почали б скорочуватися», – пояснює логіку запропонованих цифр один із учасників кулуарного обговорення. Кажуть, на варіант 90/180, попри скрип зубів, погодилася навіть «Укртатнафта». Однак у результаті УАСГ відкинула будь-які пропозиції «акцизних» коригувань (посилання),розв'язавши руки «Укртатнафті», яка вирішила не розмінюватися на дрібниці й пішла в парламент з «уніфікованим» законопроєктом. Побачивши безперспективність пошуку компромісів, НАУ, підігріта зокрема й неспроможністю «газовиків» домовлятися, тепер готова підтримати пропозицію нафтопереробників.
В окопі
Оборонятися завжди простіше, ніж наступати, тому позиції УАСГ і її лідера Станіслава Батраченка виглядають найбільш упевнено. Нічого не міняти в співвідношенні акцизів на газ і бензин – такою є позиція газовиків.
Нашому виданню Батраченко розповів, що УАСГ готується до подання законопроєкту, альтернативного до проєкту переробників. Раніше газова асоціація вже пробувала себе в законотворчості: у червні 2020-го вона вносила на розгляд комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики правку, що закріплює співвідношення акцизів на газ і бензин на середньоєвропейському рівні 25%. Чи то через радикалізм пропозиції, чи то завдяки контр-зусиллям опонентів правка провалилася.
Нині УАСГ намагається працювати в режимі soft power. Наприклад, за прикладом колег з Європейської асоціації газовики випустили друковану версію альманаху про скраплений газ. Видання містить ринкову статистику, а також розповідає про переваги скрапленого газу, сфери його застосування і перспективи розвитку цього ринку. Брошурою збираються просвіщати стейкхолдерів процесу: депутатів, чиновників усіх рангів, співробітників держкомпаній, експертів і аналітиків. На початку літа пообіцяли поділитися виданням і з enkorr-ом, та на момент виходу тексту так і не змогли.
Позиція газовиків зрозуміла, та не бездоганна. Багато хто розуміє, що здоровий компроміс завжди кращий за війну. «Підвищення акцизу напрошувалося ще кілька років тому. Якби торік ставку підняли до 90-100 євро, ми б зняли напругу ще на кілька років», – каже керівник оптово-роздрібної «газової» компанії. Тепер же градус напруги досяг того, що можуть прийняти уніфікований акциз, який різко змінить життя газовиків.
* * *
Станіслав Батраченко вважає, що в разі введення уніфікованих ставок акцизу падіння ринку газу складе близько 10% у рік. Розрахунки показують, що єдиний акциз 139,5 євро/1000 л призведе до здешевлення бензину А-95 на 2,9 грн./л і до одночасного здорожчання газу на 3,47 грн./л. За середніми цінами 2020 р. співвідношення складе 21,15 грн. на бензин проти 14,50 грн. на газ, або близько 70%. Відзначимо, що за фактом за січень-вересень 2020 року співвідношення склало 46%. Як бачимо, привабливість LPG збережеться, але про розвиток доведеться забути.