Re: 27.08.14 вторжение войск РФ
Спільний біль
Пшемислав Журавський вель Граєвський
Під час російського нападу на Україну і звірств, якими він супроводжується, старі пісні наново набувають виразної актуальності, а українська і польська пам’ять оживають у спільному плині боротьби
«Геть в Азію, нащадку Чингіcхана!» - цей фрагмент польської повстанської пісні 1863 року, популярної також у Польських легіонах, які билися з москалями у 1914-1918 роках, один із головних натоді зразків «стрілецького фольклору». Добре відомий і його український аналог, пов’язаний з битвами Українських січових стрільців. Сьогодні, під час російського нападу на Україну і звірств, якими він супроводжується, старі пісні наново набувають виразної актуальності, а українська і польська пам’ять оживають у спільному плині боротьби з московським варварством та виявляються напрочуд подібними одна до одної, а нерідко й ідентичними. Хіба старі стрілецькі пісні, що закликають «гострити сталь багнетів на батьківських могилах» та проголошують: «Нам не страшний Сибір, під кулями не страшно, поб’ємо москалів ми за Вітчизну нашу», не звучать сьогодні знову з давньою силою?
Україна в її боротьбі з Москвою в очах поляків — аналог Польщі, якою вона була останні 300 років
Ми у Польщі тримаємо жорстокість московських нападів у пам’яті вже багато поколінь — щонайменш із 1768 року, коли ******* розв’язали війну, що скінчилася першим поділом Речі Посполитої. Згадки про їхні попередні злодіяння затер час, про них уже знають лише історики. Іноді ще виринають картини одноденного Німого сейму 1 лютого 1717 року, коли за якісь вісім років після поразки гетьмана Івана Мазепи під Полтавою, що позбавила Запорожжя статусу незалежного політичного гравця в нашій частині Європи, *******, впоравшись таким чином з Україною, зайнялися підпорядкуванням Польщі. Оточені московськими полками, посли на сейм у Варшаві, не наважуючись протестувати, мовчки погодилися з перетворенням Речі Посполитої на протекторат Російської Імперії. У 1734-1736 роках збройний рух, відомий як Дзіковська конфедерація, боровся за звільнення від московського панування, але вже небагато поляків про це знає. Проте національна пам’ять нині сягає Барської конфедерації (1768-1772). Сьогодні це може бути символом: польський збройний опір московському насильству в пам’яті поляків розпочався 29 лютого 1768 року в Барі на Поділлі та у Фортеці Святої Трійці у межиріччі Дністра і Збруча. Це робить його спільною історичною спадщиною Польщі й України, з тодішнім трагічним, інспірованим з Петербурга протистоянням між нашими народами. (Сьогоднішні спроби посіяти розбрат між поляками і українцями, які чиняться Москвою під маркою російської гібридної війни в її інформаційно-пропагандистському вимірі, ми, на щастя, успішно і солідарно долаємо.)
Московське завоювання у пам’яті поляків неодмінно пов’язане з жорстокістю до тих, хто чинили опір, і з винищенням еліт, коли опір було зламано. Ми, поляки, знаємо це з власної історії. Знаємо, що означає похмуре слово «обезголовлювання». Знищення еліт і депортації, ба навіть викрадення дітей з метою їх змоскалення (як у 1831 році) це відома в Польщі, звичайна російська практика. Тортурування в’язнів (захопленим барським конфедератам ******* відтинали праві кисті рук, щоб ті більше не могли тримати шаблю), масові ************ і використання беззахисних людей як живого щита під час наступу московських полків (як це було під час штурму Ясної Гори у ніч із 9 на 10 січня 1771 року) це також наш досвід, що повторювався кожні 200 років під час кожного нового наступу. Як і поділ агресії на етапи — відривання від держави чергових територій, перемежоване періодами ілюзорного миру. Ми пам’ятаємо, що територіальні поступки 1772 року не зберегли Речі Посполитої, а лише показали загарбникам, як її ліквідувати шматок за шматком.
Знаємо ми й сліпоту «цивілізованої Європи», і російське вміння купувати прихильність її скорумпованих еліт. Великий мислитель французького Просвітництва Вольтер, оплачуваний петербурзьким золотом, писав 18 листопада 1772 року про російську армію з захопленням: «Ця армія прийшла лише для захисту дисидентів (релігійних меншин — ред.), на випадок, якби їх захотіли силоміць знищити. Вражає те, як російська армія більше стежить за порядком усередині Польщі, ніж це будь-коли робили польські війська. Замість руйнувати, вони збагатили країну: перебувають-бо там задля забезпечення толерантності», — справжнісінькі миротворці, ******* як визволителі, оборонці терпимості та творці добробуту!
Поляки і українці у братських могилах
Годі й намагатися перелічити всі російські злодіяння впродовж останніх трьохсот років. Але в червні хочеться згадати ті масові вбивства, що їхніми жертвами від московських рук стали поляки, українці, білоруси та литовці у червні 1941 року, під час так званих «евакуаційних» розстрілів в’язнів НКВД, коли совєти тікали від німців. Найбільші з них відбувались у Львові (у «Бриґідках», у тюрмі на сьогоднішній вулиці Лонцького та на Замарстинові, а також у їхніх філіях убито від 3,5 до 7 тисяч в’язнів, переважно поляків та українців), у Луцьку (де радянські кати, стріляючи з кулеметів і кидаючи гранати, знищили на тюремному подвір’ї, за їхніми власними даними, понад 2 тисячі в’язнів — українців і поляків), Станіславові (близько 1,2-2,5 тисяч), у Вільнюсі (близько 2 тисяч), Дрогобичі (від кількасот до близько 1,2 тисяч), Чорткові (0,8-1 тисяча), Тернополі (до 1 тисячі), Умані (767), Золочеві (близько 650-720), Самборі (500-700), Дубні (близько 500-550), Правенішкесі (близько 500), Рівному (150-500), Кременці (щонайменш 100-150 жертв), у Березвеччі та Пінську (у кожному від кількадесяти до кількасот жертв), Бережанах (174-300), Стрию (від 100 до кількасот жертв), у Старій Вілейці (від 28 до понад ста жертв), Сарнах (близько 70-100), Надвірній (близько 80), Судовій Вишні (близько 70), Бориславі (кількадесят жертв), Буську (близько 35), Жовкві (близько 34), Щирці (близько 30), Кам’янці-Струмиловій (20-32). Від 500 до 1000 осіб знищено в Добромилі та у сусідній соляній шахті «Саліна», де масове вбивство мало особливо жорстокий характер, і частину в’язнів убили молотом. Це лише дрібний фрагмент тодішніх московських злочинів. Щоб лише згадати їх усі, знадобилася б чимала чорна книга. На Західній Україні у багатьох місцевостях сьогодні є пам’ятники їхніх жертв. Минув 81 рік, і ******* знову роблять те саме. Ті непокарані злочини надихають сьогоднішніх злочинців повторювати їх, у надії на таку саму безкарність.
Буча, Ірпінь, Мотижин, Маріуполь... - нагадування про природу москалів
********, яку влаштували московські загарбники на окупованих територіях України, поставила полякам перед очима долю їхніх батьків і дідів та показала, що нас очікує, якби, не дай Бог, впала Україна. Ілюзією виявились переконання, що «тепер уже не ті часи» — що ми не в 1937 році, коли за наказом керівництва НКВД було вбито пострілом у потилицю 111091 поляків. Минуло 85 років, а ******* й далі стріляють людям у потилиці та називають це визволенням. Так ми це бачимо і так розуміємо. І саме тому ніколи не припинимо підтримки України у цій битві.
У давнину, коли молодому шляхтичеві вручали шаблю, на ній писали: «До твоєї сильної долоні молодої вдячні твої браття вже вкладають зброю. Ворога бий мужньо, як раніше, за Вітчизну, в ім’я Бога і на славу вічну». Такий напис мав би виднітися на кожному комплекті зброї, яку Польща передає Україні. Так, браття, ми вам вдячні й від щирого серця зичимо вам перемоги над нашим спільним ворогом, заради порятунку Батьківщин — вашої та нашої, щоб ми могли спільно подякувати Богові за їхню свободу.
Матеріал вийшов за підтримки Польського Інституту у Києві
⚠ Тільки зареєстровані користувачі бачать весь контент та не бачать рекламу.