5 березня колишній директор державного Центру грипу, а нині заступник керівника фармацевтичної компанії “НВК “Екофарм” Олександр Гриневич заявив, що його колеги, нібито використавши комп’ютерну модель коронавірусу 2019 nCoV, з’ясували, що діюча речовина препарату “Протефлазід” блокує важливий фермент коронавірусу, а це може гальмувати розмноження вірусу. Препарат “Протефлазід” – на 96% спиртова настоянка двох рослин: щучки дернистої та війника наземного. В інструкції зазначено, що він взагалі лікує від багатьох хвороб: починаючи від ОРВІ та грипу і закінчуючи гепатитами та СНІДом. Але жодних наукових підтверджень щодо ефективності препарату у блокуванні коронавірусу немає.
Не зважаючи на це ЗМІ масово почали тиражувати новини про винайдення українськими вченими ліків від коронавірусу.
При цьому, журналісти знайшли згадки про “Екофарм” у реєстрі судових рішень. У 2014 році прокуратура розслідувала кримінальне провадження щодо підкупу лікарів. За даними слідства, за винагороду від “Екофарм” лікарі рекомендували своїм пацієнтам купувати препарати саме цієї фірми.
Також маніпулятивну рекламу в розпал епідемії на одному з центральних телеканалів запустила компанія “Юрія-Фарм”. Так глядачам для боротьби з коронавірусом пропонували обирати препарат “Декасан” у формі розчину для інгаляцій. “Декасан” – не є прямим противірусним, це антисептик. На українському ринку існує з десяток препаратів з такою ж діючою речовиною – декаметоксин, проте жоден з них не позиціонує себе як ліки проти вірусу, а тим паче – коронавірусу.
“Юрія-Фарм” зареєстрована за однією ж адресою з Національним інститутом фтизіатрії і пульмонології імені Яновського. Там же працює дружина власника фірми – Миколи Гуменюка. Більше того, у березні від імені цього Інституту був опублікований екстрений інформаційний лист “Методи профілактики коронавірусної інфекції декаметоксином у дорослих осіб”, де на двох сторінках розписали ефективність декаметоксину (при чому у будь-якій його формі) у боротьбі з коронавірусами.
Після розголосу, гендиректор фармкомпанії Дмитро Деркач публічно визнав, що реклама препарату його компанії “некоректно сформулювана”. Деркач вибачився, пообіцявши в 10-кратному розмірі передати зароблені в результаті рекламної кампанії кошти в спеціальний фонд гуманітарної допомоги. Сам ролик з ротації вже зняли.
Антимонопольний комітет вже заговорив про грошові санкції за розповсюдження неправдивої реклами. Тут обіцяють штрафувати нечесні фармкомпанії у розмірі 5% їхнього річного доходу.
Ще раз відзначимо, що і перший, і другий препарати, як і решта ліків, відсутні у медичних протоколах. Більше того, за даними ВООЗ, досі немає специфічного лікування від коронавірусу.