Серед причин для початку зняття трамваю, названих Ковальовим, були такі: «необхідно розширити дорогу для автомобілів», «трамвай ніде у світі вже не використовується, в нього немає перспектив розвитку», «цей вид транспорту виявився дуже витратним і малоефективним» і навіть така: «трамваї — екологічно дуже брудний вид транспорту» (джерело: газета «Комсомольська правда — Воронеж» від 01.10.2002). У той же час низка депутатів Міської Думи, а також працівники «Воронежелектротрансу» заявляють, що справжньою причиною було бажання Ковальова позбавити маршрутні таксі, які належали близьким до нього людям, від сильного конкурента. На користь останньої версії говорить той факт, що, окрім трамваю, в місті майже зникли тролейбуси і муніципальні автобуси. На сьогодні 97% перевезень у місті здійснюють приватні маршрутні таксі. У 2002 році були списані 160 вагонів «Tatra T3» і «Tatra T6B5», закриті два трамвайних депо, в тому числі на вулиці 9 січня, незруйноване навіть німцями.
З 2004 року починається остаточна деградація трамвайного руху в місті. В урізаному вигляді трамвай виявився не в змозі надавати конкуренції «комерційному» автотранспорту. Адміністрація депо не робить активних зусиль для порятунку трамвая. Так, пропозиції громадських організацій про зміну маршрутної мережі, зокрема, про перенесення маршруту трамвая № 2 з вулиці Червонопрапорна на вулицю Ворошилова, подовження маршруту № 7 до к/ст. Північно-Східний район, залишаються без відповіді. Тим часом, дані заходи могли б суттєво збільшити пасажиропотік на трамваї. Салони вагонів не ремонтуються і з кожним роком стають все більш порожніми.