Зроблено в Україні: Як працює найбільший судноремонтний завод України
Кілька років тому ІСРЗ, найбільший судноремонтний завод України, перебував на межі існування. Зараз підприємство нарощує обсяги роботи і освоює нові напрямки. Щоб дізнатися про секрет виживання ІСРЗ, ми відвідали завод в Малодолинський, поблизу Чорноморська.
І міньони
Після затишній їдальні і прохідний ми потрапляємо на територію самого заводу. Недалеко від входу нас зустрічають міньйони. Величезні фігури мультяшних героїв намальовані на ресіверах високого тиску компресорної станції.
“Це не просто арт-об’єкт і з’явився він не випадково. Можна сказати, що ці міньйони – яскравий “симптом” одужання заводу”, – пояснює Михайло Дудників, керівник підприємства.
Справа в тому, що п’ять років тому ІСРЗ знаходився в досить жалюгідному стані.
“Недоглянута територія, низька дисципліна, причали, що потребують ремонту, негативний інформаційний шлейф після аварії, що трапилася на заводі з затопленням дока разом з судном, та, як результат, майже повна відсутність замовлень. Подолання розрухи ми почали з елементарного прибирання, наведення порядку з трудовою дисципліною, ремонту основних засобів виробництва. Паралельно топ-менеджери активно займалися маркетинговими питаннями. Поступово ситуацію вдалося стабілізувати, замовники оцінили наші зусилля і якість, ми вже можемо дозволити собі такі речі, як арт-проекти”, – згадує керівник ІСРЗ.
Динаміка має значення
Одразу за міньйонами з доковою набережною видніються три плавучих дока. Два дока – № 152 і № 154 – можуть приймати великі судна довжиною до 225 метрів. Праворуч від доків-велетнів скромно стоїть третій док, він призначений для ремонту менших суден – довжиною до 90,9 метрів. Підходимо до одного з доків. На ньому стоїть 189-метровий суховантаж Rubyred.
Крім доків, ремонт суден відбувається на 12 причалах. Їх загальна протяжність становить 2,6 кілометра. Такі масштаби дозволяють ремонтувати одночасно кілька десятків суден.
- Зараз у нас в ремонті знаходиться 24 судна. Буває і більше. Все залежить від складності роботи і ступеня пошкодження судна, – пояснює керівник ИСРЗ - У 2013 році ми відремонтували 26 суден, у 2014 році – близько 50, у 2015 році – близько 75, 2016-й рік ми закінчили з результатом 100 суден, 2017-й завершили з таким же показником.
Основними клієнтами заводу є переважно європейські компанії – з Греції, Нідерландів, Німеччини, Литви.
- Український ринок ми теж не залишаємо. Сьогодні найсерйозніші компанії України ремонтуються у нас. Це “Трансшип”, “Каалбай Шиппінг” та інші, – розповідає топ-менеджер ІСРЗ.
2017-й, стверджує Євген Желтиков, виявився для підприємства знаковим роком. Все завдяки кільком іміджевим проектам: ремонт фрегата “Гетьман Сагайдачний”, ремонт голландського скотовоза Phoenix III і модернізація суховантажу Greendale.
Контейнери на додачу
Крім судноремонту, діяльність ІСРЗ покриває ще одну область – будівництво контейнерів. Виробництво контейнерів знаходиться на іншому майданчику, в парі кілометрів від основної бази заводу. Цей напрямок курує заступник голови правління ПрАТ “ІСРЗ” Галина Главчева.
В основному, на ІСРЗ виготовляються 20-ти і 40-футові контейнери. Але асортимент продукції не обмежується цими розмірами.
“Ми віробляємо й інші розміри контейнерів. Наприклад, “Нібулон” замовляв у нас дуже багато 30-футових контейнерів довжиною 9 метрів, які використовуються в самих різних цілях (приміщення охорони, склади, туалети, душові)”.
– А скільки триває виробництво контейнера?
– Створення креслень може тривати до півтора місяця. Тільки після цього починається саме виробництво, яке займає до трьох тижнів. Спочатку на пресах і штампах відбувається заготівля деталей для майбутнього контейнера. Потім всі деталі проходять дробіструйне очищення, після чого починається повузлова збірка. Збираються стінки, двері, рама днища контейнера. На спеціальних стендах відбувається збірка цих вузлів в сам контейнер. Потім контейнер обварюється по всьому периметру, – розповідає Галина Главчева про основні етапи виробництва.
“Ринок зараз просить контейнери для сипучих. Всі хочуть контейнери з нижнім або бічним розвантаженням. У багатьох клієнтів індивідуальні вимоги, але всім потрібні контейнери саме для сипучих вантажів”, – розповідає Галина Главчева.
Відзначимо, що цей напрямок на ІСРЗ освоїли ще в радянські часи. Тоді на заводі виготовлялися контейнери типу open top. Це були контейнери без даху, як правило, його замінював тент. Завантаження такого контейнера відбувалася через верх, а вивантаження – через двері. Зараз цей тип контейнерів пішов в минуле.
“Цієї весни ми робили для “Укрзалізниці” контейнери для сипучих вантажів. На даху у них були встановлені два завантажувальних люка, один розвантажувальний люк в торці. Також контейнер має розсувні ворота для перевезення генеральних вантажів. Такий тип контейнера дуже зручний, він всесезонний. В пік експортної кампанії його можна використовувати для перевезення зерна, в інший час – для перевезення пакетованих вантажів. Для інших замовників ми робили контейнери-бункери, які будуються за аналогією з вагонами хоперами”, – пояснює заступник голови правління заводу.
Наприкінці вересня на ІСРЗ виготовили новий тип контейнера з вивантаженням через днище. Рама днища складається з похилих жалюзі. Відкривання-закривання жалюзі відбувається за допомогою поворотно-важільного механізму. Вантажопідйомність такого контейнера досягає 28 тонн (в залежності від питомої ваги зерна), а обсяг – 35 куб. метрів.
“Ми сподіваємося, що за такими контейнерами майбутнє”, – підсумовує Галина Главчева.