Змінюй хід війни! Допомагай ЗСУ!

Без догмата

🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #421
Закінчила читання, пане Уласе, з великою подякою...
Ви знаєте, що Дермань Ваш у 1946 році перейменували, стерли таку пам'ять про височінь духу.
Устенське Друге... жах...
Мо' наші теперішні повернули назву, але вашого рідного міста вже ніколи не буде...
Щоб і пам'яти не залишилось про національно-визвольні змагання і взагалі про історію просто неймовірну.
Винищили всіх, і навіть назва їх лякала.
Он благополучно переехал в Канаду, в 1948.
До этого благополучно учился в Германии, в Чехии.
Ностальгия его накрыла в Канаде. Очень современный писатель.
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #422
Он благополучно переехал в Канаду, в 1948.
До этого благополучно учился в Германии, в Чехии.
Ностальгия его накрыла в Канаде. Очень современный писатель.
Він писав в міжвоєнний період в Празі. У них там була своя емігрантська тусовка, яка змогла вижити при німцях і спокійно закінчити своє життя в еміграціях, а не як більшість тих, хто жив в радянській частині України. Власне, твір Марія, який ми в 90-х читали в школі - був написаний в 1934 році.
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #423

Він писав в міжвоєнний період в Празі. У них там була своя емігрантська тусовка, яка змогла вижити при німцях і спокійно закінчити своє життя в еміграціях, а не як більшість тих, хто жив в радянській частині України. Власне, твір Марія, який ми в 90-х читали в школі - був написаний в 1934 році.
С 1921 по 1939 , например , Ровно, ( он же с тех краёв родом?) входил в Польшу.
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #424
Закінчила читання, пане Уласе, з великою подякою...
Ви знаєте, що Дермань Ваш у 1946 році перейменували, стерли таку пам'ять про височінь духу.
Устенське Друге... жах...
Мо' наші теперішні повернули назву, але вашого рідного міста вже ніколи не буде...
Щоб і пам'яти не залишилось про національно-визвольні змагання і взагалі про історію просто неймовірну.
Винищили всіх, і навіть назва їх лякала.
Все там є. Дермань Друга. Дуже хороші місця. Між Острогом і Здолбуновом. Нижній край славної Волині. :клас::кінь2:
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #425
С 1921 по 1939 , например , Ровно, ( он же с тех краёв родом?) входил в Польшу.
Наскільки я пам'ятаю, він жив вдома лише до призову в польську армію в 20 років. Його забрали для проходження служби кудись в Європу і на цьому його "український" період життя завершується. На пмж додому більше не повернувся, жив в Європі. За виключенням кількох воєнних років, коли Україна була окупована німцями, він жив чи у Львові, чи у Рівному, але перед приходом радянської армії поїхав на захід, вже назавжди.
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #426
Все там є. Дермань Друга. Дуже хороші місця. Між Острогом і Здолбуновом. Нижній край славної Волині. :клас::кінь2:
Таки повернули назву.
У 1991 році ще було Устенське.
Там така історія Дерманя...
Тільки совіти її знищили.
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #427
Он благополучно переехал в Канаду, в 1948.
До этого благополучно учился в Германии, в Чехии.
Ностальгия его накрыла в Канаде. Очень современный писатель.
Ага!
Трилогию Волынь он написал в 1928-1937 годах.

А так да... Канадский писатель, че уж там. Наврал обо всем.
:)
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #428
Роман Мария, 1933 год, в школьную программу включили.
Были бы еще хорошие учителя.
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #429
Была у меня знакомая,, говорят, уже умерла.
Ненавидела бандеровцев люто.
Ее отец покорял их в составе войск нквд и был там убит.
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #430
Коли в 1938-39 роках розігрувалась трагедія Закарпатської України, Улас Самчук брав безпосередню участь у бурхливих подіях того часу.

З післямови до 2-го тому роману Волинь.
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #431
Гімн і реквієм - дві музичні теми для ілюстрації найкращих творів української літератури.
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #432
Дочитала "Марію".
Є твори великі, а є величні.
Твори Самчука саме такі.
Крають душу на шматки.
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #433
Хто ж знав, що у віці 70+ я звернусь до підручників? :)

Ось читаю дещо в посібнику з історії України.
Коротенько про хід Першої світової - хто на кому стояв - і про причини поразки УНР, Гетьманату та Директорії.

Дійшла до ОУН-УПА, а по дорозі таке ось, важливе для розуміння й вічне знайшлось.

Знаменитий філософ Мераб Мамардашвілі в інший час і за інших обставин зазначив, що людину не можна звільнити ззовні. Люди, відпущені на волю, є всього лише вільновідпущениками з волі пана.

Ну як ми у 1991 році.
Ще одна причина нинішньої ситуації, як мені видається.
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #434
ПОЛІТ ДЖМЕЛЯ,
ЧАСТИНА 1
НАЦІЯ

Основа нації - традиція, побут, спосіб життя.
Хтось тисячоліттями рве кокоси і банани, ловить рибу або пасе вівці.
Ми були землеробами. Весь устрій життя був направлений на землю, всі вірування стародавніх часів, всі пісні...
Землероби - не войовнича нація. Воювати вміла заради захисту, а не нападу
Як прочитати того ж Уласа Самчука - це суцільний гімн землі, а Матвій чи Корній - уособлення українського духу.
Але оцей наш рай географічно завжди знаходився у зоні інтересів чужинців з усіх боків.
Ми були ареною зіткнень усіх імперій. Нація нищилась, але відновлювалась, бо так вимагала земля.
Читаючи книги Самчука, спіймала себе на відчутті гострого жалю - ні тих традицій, ні того життєвого устрою, ні тих велетнів українського духу немає і вже не буде.
Часи міняються, а з ними і люди.
Часи української нації скінчились з розгромом останніх криївок УПА на Волині. Упівці намагались затримати час навіть ціною свого життя. Час пішов далі, а вони залишились у тій землі, яку боронили.

Оце і був кінець української нації у своїй первинності, у Божому задуму.
Голодомор, колективізація, міжвоєнні та повоєнні руйнування землі і загалом устрою, далі пролетарізація України, а тепер глобалізація світу привели до зникнення української нації у всіх засадничих формах її існування.
Світосприйняття, формальне, показове, а не еззистенційне відношення до мови, втрата зацікавлення історією...
Повернення до минулого нема, майбутнє непевне.
"Якось воно буде", як казав герой роману Богдана Лепкого Крутіж козак Валентій Босаковський про драматичний час за гетьмана Івана Виговського, наступника Богдана.
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #435
З історії Центральної Ради.
Прямої аналогії нема, але все ж...
Цитую по посібнику з Історії України:

У червні 1917 року відбувся 2 військовий з'їзд, що затвердив статут Генерального Військового комітету на чолі з Симоном Петлюрою.
Та значна частина членів ЦР не зрозуміла значення організації української армії. Зокремв, В. Винниченко вважав, що "не своєї армії нам, соціал-демократам і всім щирим демократам, треба, а знищення всяких постійних армій". Тому армію України створювали стихійно і повільно. Проукраїнськи налаштовані 16 дивізій не були завчасно зняті з фронту. При спробі пробитися в Україну вони були розгромлені більшовиками. Коли ж більшовицькі війська рушили в Україну, чинити їм опір було нікому. М. Грушевський і В. Вінниченко відмовилися від допомоги 40-тисячного українізованого корпусу, запропонованого у розпорядження ЦР генералом П. Скоропадським.
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #436
Оце попав мені до рук Іван Багряний. Людина біжить над прірвою.
Якась незнана сила, чи то воля, але щось з Вищого розуму додає мені книжки саме у той момент, коли вони найважливіші.
3 березня 2025 року найважливіше - екзистенції героїв приблизно у нашому стані загострення війги.
Ця книжка рекомендована до шкільної програми.
Та доросла людина не все там зрозумії, якщо не сидить під бомбами, не аназізує минулого - свого і країни і не чекає невідомо чого й невідомо від кого.
Мені видається, що молодь зараз у обіймах штучного інтелекту і в кращому випадку читає книжки з картинками, забула назву, адаптовані до масового сприйняття.
Хай не ображається на мене Ірочка, але саме вона для мене взірець світосприйняття сучасної молоді. :)
Якщо судити по її дописах у Шоколадниці.

Але яка трагедія у романі, яка руйнація матеріального і нематеріального, духовного світу, до якої героїв привела ДСВ, вже при відступі німців...
Читаю далі.
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #437
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #438
Оце попав мені до рук Іван Багряний. Людина біжить над прірвою.
Мне больше запомнилась его книга "Тигорови". Отчасти потому, что часть мой семьи в Столыпенские годы выехала на дальний восток в Зелений кут, где реально занимались ловлей тигров.

В общем, очень советую, если не читали ранее.
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #439
Мне больше запомнилась его книга "Тигорови". Отчасти потому, что часть мой семьи в Столыпенские годы выехала на дальний восток в Зелений кут, где реально занимались ловлей тигров.

В общем, очень советую, если не читали ранее.
Тот роман, что читаю, начинается со страшных бомбардировок города, где живет герой.
Психологически интересно сравнить поведение жителей в романе и наше сейчас.
Как избежать, куда прятаться, нарастание какой-то апатии перед неизбежным.
В Харькове, по счастью, такого не было. Но вне Харькова, наши страднические города - Изюм, Волчанск, Купянск... далее везде.
 
  • 🔴 04:29 Повітряна тривога в Харків.обл.
  • #440
Цікаве, покладу сюди. Не пойму як на телефоні під спойлера засунути.
З учора після ситуації з однією знайомою крутиться фраза "сміливі мають щастя". Її історія не про еміграцію, навпаки, при чоловікові, що з початку служить і дітях, вона вчиться, розвивається, працює в Україні, гарує коротше. Це фраза скоріше про склад людей. Яким страшно але роблять. От цьому хлопу мабуть теж десь страшно було, до чорта на рога їхати, з мінімумом інформації, без всяких груп в фейсбуці, де для новеньких все розжоване)) але ж заробив грошей тай поїхав.

Спогади Івана Пилипова, одного з перших українських іммігрантів у Канаді.

7 вересня 1891 року Іван Пилипів та Василь Є(І)линяк з Небилова на Станіславщині (тепер - Івано-Франківська обл.) прибули до Канади і таким чином стали першими офіційно встановленими українцями в Країні кленового листка (є дані, що українці там почали оселятися раніше, однак саме від Пилипова та Єлиняк йде відлік масової імміграції українців до Канади).

"Ми з Небилова перші поїхали до Канади. Це село коло Калуша. Я ходив до школи і навчився читати і писати. Учитель вже в школі говорив про Америку і Канаду, а потім чули ми від німців, що мали там своїх кревних. З нашого села працювали люди при сплавах на Лимниці, а тамки говорили про Канаду, бо то був такий час, що люди говорили про цей край.

“Маєте адресу свого кревного?” — питаю одного німця.

“Маємо”.

“Напишіть мені”. — “Добре”.

“Гаврей написав мені адресу сина і доньки і я написав лист. На мій лист прийшла відповідь. Відписали мені:

“Лишай гори і доли і ходи сюди”.

Я відписав: — “Добре, я поїду”.

Набрав я великої охоти. Зараз поїду. Буду мати тамки хліб, вмію писати і читати і трохи по німецьки. Там в Канаді не всі такі вчені. В нашім селі мало хто з моїх ровесників умів читати. Але жінка не хотіла їхати. Боялася моря і чужої сторони. Каже до мене щодня: “Не поїду, не поїду, не поїду”.

“То сиди”.

Я пристав до неї, це була донька мого сусіда.

Продав я пару коней і воли, щоб мати гроші на шифкарту, але виглядало, що не вистарчить на дорогу.

Продав я дещо грунту, щоб заплатити дорогу.

Каже тато до моєї жінки:

“Абись тепер не їхала. Нехай уже їди сам, щоби придивитися, як там виглядає земля, потім будемо видіти, що з того буде”.

Старався я за пашторт, ледве мені його видали в старостві. Вже його не маю; згорів на фармі. Але я просив виписати пашпорт на мене і на жінку.

Я родився в році 1859. — Мав я тоді троє дітей: Василь вісім літ, Юрко три роки, Никола також три.

Але хотяй я вистарався о пашпорт на цілу родину, то поїхав я сам.

Жінка не відважилася їхати, лишилася з дітьми дома. Це було в осени, 1891-го року.

Поїхало нас трьох: Василь Єлиняк, Юрко Паніщак і я. І

На мою раду старалися вони за пашпорти. Вони два також з Небилова. Оба жонаті, але їхали без жінок, так само як і я. Паніщак Юрко^ то мій швагер, брат моєї жінки. Але я ходив до школи в селі чотири роки і вчився тамки, а учитель добре вчив; а вони не були в школі, письма не знали. Тепер послухали моєї ради і пустилися зо мною до Канади.

Приїхали ми до Стрия, потім до Перемишля, а відти до Освєнцімщ Тутка переглядали урядники наші папери.

“Покажіть гроші”, — сказав один з них.

Я мав 600 ринських, Єлиняк мав 190 ринських, а Паніщак мав 120 ринських. Урядники казали щоб Паніщак вернувся назад до села і він мусів сісти на залізницю, яка повезла його назад до Калуша. В Гамбургу, куди нас двох доїхало, був агент, який посадив нас на велику шифу, щоб ми їхали через море.

їхалося 22 дні. В дорозі було всіляко: було так, було інак. Корабель їхав морем, а потім рікою до якогось великого міста. То був Монтреаль.

Рано злізлисьмо з шифи, а пополудни всілисьмо на трен і поїхали впоперек Канади. Дорога була якась довга, два дні і пів воліклися ми через скали, ліси, води і пусті поля. Видно було, що ми в дикім краю. Приїхали ми до якогось невеликого міста де стояли деревлянні будинки. На стадії казали нам висісти урядники, що вміли говорити по нашому, але виглядало, що це не були наші люди; видно німці. Це був Вінніпег.

Котрого дня ми виїхали з Гамбурга, а котрого дня приїхали до Монтреалу, а котрого до Вінніпегу, то, бігме собі не пригадую. Це було в осени 1891-го року. Мого пашпорту вже нема, згорів на фармі у Брудергаймі.

На стадії, у Вінніпегу, дали нам чоловіка, що говорив по німецьки, а також і по нашому, як тепер кажемо, по українськи. Він мав нам показувати поля, а ми могли їздити куди захочемо, бо залізниця була для нас задармо. Той агент завіз нас до Лянгербурга, до одного фармара. Забув я його імя. Ми оба лишилися у того фармара цілий тиждень. Возили нас і показували землі, щоб ми могли вибрати поле для себе. Я застав тут знайомих німців з ліса, які робили під моїм проводом над Лимницею.

Сподобалися нам фарми. Я записав числа одної фарми на/ себе, а другі числа, записав на Єлиняка, бо він не вмів писати. Ми вернули до Вінніпегу і поплатили по десять долярів за землі, які ми мали взяти як "гомштад”.

Один німець латав черевики у Вінніпегу, походив з Калуша, він мені казав:

“В Алберті теплійше, поїдьте подивитися”.

Пішов я до бюра і кажу:

Хочу їхати в Алберту подивитися на землі.

“Добре”. — сказали мені. “Дістанете тикети на їзду задармо. їдьте, щоби вибрати собі добре поле. Землі маємо подостатком”.

Ми поїхали до Калґар, бо залізниці до Едмонтону ще тоді не було. Дісталисьмися до Грінфельду. Землі всюди, землі, куди лиш рушитися, порожні. Бери плуг та ори. Не так, як в краю, що люди на вузоньких загониках сидять, або навіть городця не мають. Але ліса ми не виділи. З тим вернули з Калгари назад до Вінніпегу.

Тутка стрінули ми жидів з Росії і вони нам казали:

“Поїдьте до Ґретни, в Манітобі, недалеко відти, там найдете добру землю”.

Купили ми тикети до Ґретни і поїхали подивитися. На стації стрінули німців, які говорили також по українськи. Один німець взяв нас до молочіння. Було що їсти і пити. Говорили ми з старшими по нашому, а молоді знали вже по англійськи. Оповідали, як з початку бідили. Бідували три - чотири роки, а потому дороблялися і приходили до гаразду.

Я подумав, щоб вернути до краю та привезти свою жінку з дітьми. Єлиняк просив, щоб взяти і його жінку разом, а сам хотів лишитися в Ґретні на роботі. Я міркував, що булоби добре спровадити більше родин з нашого села. Вони могли б дістати землі разом, то не вкучилобся в чужім краю. Я нагадав собі, щоб можна взяти і цілий тавншип. Знаєте, що тавншип? То є 36 секцій; одна секція має чотири фарми; цілий тавншип має 144 фармів, кожна по 160 акрів, по нашому 113 моргів. Отже 144 родин може замешкати одна при другій.

З Ґретни виїхав я 1-го. грудня, з Вінніпегу виїхав 15-го грудня до Монтреалу, а з відси до Бостону. Тутки треба було чекати пять днів на шифу. Морем їхалося щось 22 дні до Лондону. Тут перечекав я два дні, щоби переїхати до Гамбурга. Відти поїхав я через Берлін, Освєн- цім, Краків, Креховичі. Наняв я фіру з стації до Небилова і четвертого дня по Різдві приїхав до села. То було 1892-го року.

Люди питали, куди я їздив і що я бачив. Розповідав я про Канаду і говорив: “Тікай, тікай відси, бо тут нічого не маєш, а тамки будеш мати землю за дурно і будеш ґаздувати”. Але нарід був темний. “То далеко за морем”, кажуть. Мати плаче, хотяй має девятеро дітий; не хоче їхати, але хоче, щоби всі здихали разом із нею з голоду. Люди приходили до моєї хати; повна хата людий, кожний питає мене на ново: “де ти був?”

Нарід не розумів, що за морем може бути свобідна земля без господаря, яку можна дістати даром, або за малі гроші. Слухали, що я розповідав і дивувалися.

Пішла поговірка по селах, що приїхав чоловік Бог знає звідки і хоче провадити людий до якоїсь Америки і Бог зна куди. Одного дня прийшли до моєї хати війт, священик, писар і провізор. Зачали випитувати, чи я говорю правду. Положили мапу на столі і казали мені стднути з боку.

Писар питав мене: “Де ти був?”

Я сказав: “В Америці”. Мало хто знав, де той край, і нині тяжко сказати такому, що не знає світа.

“Кудись їхав?” — питає війт.

Я кажу: “їхав до Кракова, відти до Берліна, відти до Гамбурга. Потім їхав через море до Монтреалу, а звідти сів на колію до Вінніпегу. Я їхав залізницями і шифою”.

Стою з боку і говорю, а вони дивляться на якусь карту.

“Де ви тамки були?” — питає священик.

Я кажу: “Край зоветься Канада: Я був у Вінніпегу, в Калґарах, у Гретні. Єлиняк Василь лишився у Гретні у господаря”.

Нічого не порадили мусіли вірити.

Війт сказав лише до мене: “Уважай на себе”.

Пішов я до Перегінська. Там здибав мене шандар і каже: “Пилипів майся на увазі, бо я скую колись”. —* “Защо?” — питаю.

“Будеш видів! Уважай, що говориш.”

Я собі з того нічого не робив. Сяду в коршмі і пю пиво. Плачу сам, або платять другі. Люди цікаві, стоять довкода.

Розповідаю їм, що хотять знати. Кажу їм: “Тікайте, тікайте, бо тут не маєте землі, а там є земля. Ви тут попихачі, а там будете господарами”.

Зібралося дванайцять родин, готовилися до виїзду: Пайш Юсько, Пайш Антін, Романюк Михайло, Тичковський Никола, Чічак Стефан, Паніщак Юрко, Паніщак Іван, його брат, Паніщак Іван, його кревний, Фе- диняк Василь, Піцик Василь, Вижинович Дмитро, Сенюк Василь, Єлиняк Михайло, старий. Ще були інші, але не памятаю їх уже. Вони продали поле і мали пашпорти, щоби їхати. Я помагав їм, ходив з ними до Калуша, старався; мені трохи заплатили за поміч. Годі за дармо журитися, тратити час та старатися, щоби другі все мали впорядку. Мав я згоду з агентом в Гамбургу, що як я наведу людей на його бюро і його кораблі, то дістану пять долярів від одної родини. Така угода в Канаді то звичайна річ, бо люди мусять тратити час, мусять ходити сюди і туди, і мусять жити. Заплата за роботу потрібна. Але нарід наш не мудрий, лише на селі виріс. Довідалися люди, що моя робота принесе мені заплату за мій труд і зачали приговорювати.

Одного дня рано прийшов шандар до моєї хати. Забув я, як він називався. Сказав до мене: “Ходіть до війта”.

Прийшов я з шандаром до війта. Звався він Гринків Іван. Ґписар був тамки. Мого швагра також привели, бо помагав мені людей збирати, хотяй в Канаді не був; але помагав мені як швагер.

Війт боронив нас, казав, що ми нічого злого не робили, але шандар повів нас піхотою до Калуша і запровадив до шандарського бюра. Стягнули з нас обох протокол і запровадили до арешту в Калуши.

На другий день запровадив нас шандар до суду і показав протокол і листи від агента в Гамбургу, що я мав дістати нагороду за то, що показав людям дорогу до Канади. Я міг йому цього листа не показувати, але я не міркував, що я що злого зробив. Судія говорив по нашому, але не годен нас випустити, та казав нас завести до Станиславова. Другий шандар з Калуша провадив нас на залізницю і завіз до Станиславова. Ані один ані другий нас не ковали, але провадив під багнетом. їхали ми дві години до Станиславова і сиділи тамки в арешті, як

то кажуть “інквізитом”. Кожний осібно сидів. Потім ми станули на суд. Я мав адвоката, але я забув його назвище. Я платив, а він боронив нас обох. На суді нас знова переслухали.

Судия каже до мене: “Тобі нащо землі? Ще ти тутка замало?”

Я кажу: “Землі нам замало”.

Судия каже: “Ти нарід провадиш, щоб їхав”.

Я кажу: “Ні, вони самі хотять.їхати”.

Судия до мене: “Ти чому язик не тримав за зубами? Треба їхати самому, а не стягати других людей за собою. Ти продав нарід агенто- ви. Наш найяснійший цісар поміг людям вернути з Аргентини, трий- цять родин на свій власний кошт, а ти хочеш, щоби цісар знов помагав, як людям щось злого станеться?”

Той цілий суд тревав щось три години і вони нас засудили на один місяць.

Ми пішли оба до арешту, але люди їхали до нового краю, бо пустилися в дорогу. Поїхали так: Романюк Михайло, живе в Чіпмані; Єлиняк Михайло поселився в Чіпмані, але помер на флю; Пайш Йосиф, живе на Делф; Пайш Антін жив на Мирнамі, але помер уже; Тичковський Микола, помер у Стар; Вижинович Дмитро, помер у Чіпмані. Всі вони поселилися в Алберті. Лише Яців Василь, що його син “Іван” скінчив високі школи, той фармує в Манітобі, в Лейдивуді. Він не їздив до Алберти. Інші родини покищо не їхали з краю зараз, але пізнійше.

Коли я скінчив кару, постарався я, щоб дістатися до Канади з цілою моєю родиною. На весні, в третий день по Великодні, 1893 року, виїхав я в дорогу. їхала зі мною жінка і четверо дітей. Наймолодша Анна мала пів року. З нами їхав Паніщак Юрко з жінкою і двома дітьми, Чічак Стефан з жінкою і чотирма дітьми.

Але щоб ми могли їхати, мусів я заробити грошей на дорогу. Взяв я замову збірати дерево для купця в Одесі за ціну 5 центів від одного кубіка. Мав я пять людий і платив їм денно. Найшов я коні і стягав дерево, щоб його вислати Лимницею, а відтак Дністром до Одеси. До самої зими робив я в лісі, а зиму зимував у своїй хаті.

Три родини їхало нас разом через Лавочне, Буда-Пешт, Відень, Париж, Ротердам. Відти дісталисьмося шифою через море, а потім рікою до Квебеку. Відти заїхали ми треном до Вінніпегу.

Тут лишив я родину в наймленій хаті і поїхав на роботу до Норт Дакоти, заробив дещо гроша і вернув у грудни. їхали німці до Атабаски і я прилучився до них. Закупив у Вінніпегу два воли, одну корову, плуг, віз, мішок муки, соли, цукру і все, що я купив, забрав на залізницю до товарового воза. Один такий віз платився 40 долярів, а люди їдуть даром. Так я заїхав до Едмонтону, а звідти до Брудергайм і взяв тамки гомстед. Побув я тамки щось шість місяців і перейшов до місцевосте Стар, що тоді звалася Една. Тепер стація і почта Стар. Сиджу тутка від 1903 року до нині. Взяв я фарму, яка назначена так: тавншип 56, рендж 19, секція 22, західно-полудневий кводер, 160 акрів, “вест оф 4 мерід.” в Алберті.

За ті довгі роки доробив я чотири фармі, так що тепер маю їх пять, виплачених і на мене записаних. Купував я лоти в Едмонтоні і у Вінніпегу і продавав доросше, або тратив на них.

Купували наші люди, українці, склеп у англійця за 16,000 долярів, то закупив я 50 шерів по 25 долярів. Склеп провадили Шкраба і Брикс, але це все пропало.

Тепер не посідаю в Едмонтоні нічого. Лише у Вінніпегу маю 15 лотів землі і мушу платити яких 40 долярів річного податку.

Найстарший мій син Василь має тепер 48 років, посідає пять фар- мів, жонатий, має сина. Син Никола пішов як робітник в місто і жиє з того, що сам заробить. Донька Анна вийшла заміж за Йосифа Піке- леса, німця, який робить у фабриці Свифта коло мяса. Син Михайло, ще парібок, уродився слабоумним і перебуває вдомі для слабоумних.

Літа минають. Тепер мені 73 роки. Весело мені говорити з людьми і зійтися при шклянці пива. Я ще держуся добре, але жінка якась нездорова. Нездужає і длятого держиться в хаті, щоб шанувати здоровля. Держимо слуги щоб обійти господарку, бо нам самим вже тяжко допільнувати всьої роботи.

Наш нарід поступив в Канаді, навчився багато. Тай Канада поступила. Люди робили волами, потім кіньми, а тепер машинами. Кіньми їхати йде вже за поволи, то люди купують авта. Наші фармарі мають вже авта до виїзду. З Алберти вибрали українці трох послів: двох до Едмонтону, а одного до Оттави. Михайло Лучкович добре говорить. В Манітобі люди вибрали двох послів. Мій син Василь варта того, щоб його вибрали послом; дуже добрий фармар і школи має. Розуміє, що фармарі потребують і знає, як за ними обстати.

В старім краю якось не добре; нашому народови ще гірше стало. Люли пишуть тай газети голосять, що там бють людий як за панщини. Там хотять, щоб наш чоловік лишився не-письменним, без школи. Молоді, що вродилися вже в Канаді, того не знають; хто приїхав з краю, той памятає, як там було; поляки нами помітували. І чи довго воно ще так буде?

Ці спогади записав у 1932 р. І.Боберський; опубліковано В.Чумером в 1942 р.

Опублікував Olek Skhil на сторінці "Рожнятивщина"

На фото - Іван Пилипів

Радимо переглянути:

#УД_еміграція #УД_Іван_Пилипів #УД_3_березня
 
Останнє редагування:
Назад
Зверху Знизу