Змінюй хід війни! Допомагай ЗСУ!

27.08.14 вторжение войск РФ

  • Автор теми Автор теми CAXAP
  • Дата створення Дата створення
Віталій Гайдукевич
5 год ·

Коли десь років три тому ти на своїй пташиній мові намагався донести усім, наскільки важлива інформаційна складова війни, то... Ну добре недолугість, криворукість, примітив чиновництва був броньобійний в своїй тупості, але й медіабл...медіаспільнота влаштовувла кіпішЪ під прапором "нінаданамтутпрапаганди". От тепер згадуєш це і думаєш, ті хто кпішували , вони корисні дурні, чи тіпчіки на зарплаті? А взагалі почитайте - гарний лонгрід.

Цитата: "...це справжні стратегічні комунікації, бо вони дають нам не факти, а структури вищого ґатунку — модель картини світу, яка на наступному кроці дозволяє споживачу самому інтерпретувати отримувані факти. Ніяка цензура не потрібна, коли в голові є власна модель світу." (с)

Як прочитаєте все, то просто замисліться - ми глобально досі на рівні трьох років тому по цій темі. А війна сенсів, це нова реальність. А як у нас із продукуванням сенсів? А як у нас із власною моделлю світу? Отож...

4dfghe.jpg
 
Народ, а кто мне объяснит, зачем зрадоманы-крымнашевцы про какую-то петицию по Сааку волают, если его и без всякой петиции по закону завтра могут из Украины пинком под зад вышвырнуть?

У них уже такая агония, что они уже не знают, к чему бы прицепиться? Не вышло с Лолитой, так потом отпуск Пороха подвернулся (причём, хуйло наводку дал), но и он сейчас тоже уже ускользнул в качестве зрады, так теперь про какую-то петицию начали верещать?

У них явный кризис жанра. :D

Приємно, коли порохоботи в черговий раз обсераються з Міхо. Це ж треба, за три! місяці так і не назбирати 25тис. підписів по всій Україні! Це перемога!
 
Так петиція була таки створена. І набрала лише 20% від необхідної кількості голосів. Хоча петиція за прем'єрство Саакашвілі набрала необхідну кількість голосів лише за 8 днів. Після цього твої слова про унітаз можеш переадресувати своєму шоколядному кумиру.

Слухай,кат-цап вали нахер в свою кат-цапію.:відстій:
І звідки такі беруться недорозвинуті,їда не така чи шо?:незнаю:
 
Показания Дещицы. Почему в россии сожалеют, что Украина не воевала за Крым в 2014 г.

⚠ Тільки зареєстровані користувачі бачать весь контент та не бачать рекламу.
Очень хороший материал!!!!

А вывод выше всяческих похвал!!!!!
Теперь всем понятно, почему сотни московских троллей и многие даже украинскою кричат о "зраде" при сдаче Крыма?

Спорить с ними не надо. Чего с них возьмешь? Люди на службе, при исполнении. Нужно просто брать их на заметку и впредь всегда помнить о том, кто перед нами.

Лакмусовая бумажка для определения кто есть кто.
 
Слухай,кат-цап вали нахер в свою кат-цапію.:відстій:
І звідки такі беруться недорозвинуті,їда не така чи шо?:незнаю:

Істерика? Новопасіт приймай. А краще, як нічого сказати по суті, набери до рота відвар ромашки і не випльовуй. Зійдеш за розумного.
 
А зачем эта петиция вообще? Зачем на неё время ещё тратить, если Саака и без неё выпрут? Этот клоун уже давно никтому, кроме хомячков, не интересен. А для них он завещание составил. :D

Вот уж действительно тогда кто обосрётся - те, кто его в президенты метили. Вот уж говна выше крыше где будет. :D

Зелен виноград!(с):D
 
Так петиція була таки створена. І набрала лише 20% від необхідної кількості голосів. Хоча петиція за прем'єрство Саакашвілі набрала необхідну кількість голосів лише за 8 днів. Після цього твої слова про унітаз можеш переадресувати своєму шоколядному кумиру.

Цей факт якнайкраще демонструе вiдсутнiсть порохоботства як явища у тому виглядi, шо всюди вам ввижаеться. Порохоботи, чи то пак, помiркованi люди не вважають за доцiльне здiймати стiльки галасу навколо Михо. Без усiляких петицiй його шлях уже разписаний до сантиметрiв. I веде вiн на батькiвщину :)
 
До речі, шановне паньство,термін "порохоботи" перший ввів у вжиток бувший радник Ху@ла такий собі мутненький персонаж відомий широкому загалу за прізвищем Ілларіонов.Він став дуже відомий коли оприлюднив план Новоросії як ультиматим до української спільноти.Це поперше.
А по друге як відоме бувших в тій структурі якій належить Ху@ло не буває.:)
 
Відкриття пам'ятника «Захисник України»

ggfhe7.jpg

ebd4fc.jpg

gjdah8.jpg

q7iDSb2m_kc.jpg

nebNCxAe7OA.jpg

U4W1fhnFnOc.jpg

f4qW3W4HaFU.jpg

98C-4883-86B8-C4275F21F9BA_cx7_cy1_cw92_w1023_r1_s.jpg

FLCuZG8pbY4.jpg

19XeCP2pwEw.jpg

LPNFdAm797Y.jpg
 
Антивсепропальщик/Антипопулiст
1 год ·

"Украинской Абхазии" не будет

Тот, кто называет ОРДЛО "новым Приднестровьем" или "новой Абхазией", забывает о маленьком, но решающем отличии, которое не позволяет их сравнивать.

В настоящем Приднестровье, Абхазии, Южной Осетии - "Их там есть". В смысле, войска страны-агрессора там не просто не скрывают свою принадлежность, не просто не прикрываются шевронами фэйковых "государств". Они оккупируют Грузию и Молдову с формального разрешения грузинского и молдавского правительств, подписавших соответствующее соглашение. И не так уж важно - был договор о вводе российских "миротворцев" подписан, что называется, на острие меча, или же коррумпированную элиту новых стран купили задорого. Для международного сообщества это не имеет значения: если официальные Кишинев и Тбилиси признали российских солдат в Тирасполе и Сухуми миротворцами - значит, это ни в коем случае не оккупация. Потому применять к агрессору санкции и давить на него по дипломатическим каналам никто даже не пытался: а зачем, если все довольны?

Так вот: принятый Радой Закон о реинтеграции Донбасса - длинный и толстый гвоздь в крышку гроба украинской "ПМР". При всей своей декларативности, он прямо называет оккупанта - оккупантом, агрессора - агрессором, интервента - интервентом. Этот закон - важный предохранитель против попыток перевести ситуацию в плоскость "внутреннего конфликта". И уж точно после его принятия невозможен официальный ввод российских "миротворческих сил", которых нельзя будет прогнать без объявления войны РФ и которые законсервируют ситуацию на долгие десятилетия.

Именно на это рассчитывал Кремль, который верил, что Запад признает-таки донбасский конфликт "гражданской войной" и снимет-таки санкции. Именно на это надеялись вожаки сепаратистов руководители оккупационных администраций, спавшие и видевшие себя непотопляемыми смирновыми и ардзинбами. Их похабные планы и мерзенькие чаяния отныне пошли прахом. Мы до сих пор не знаем точно, в какой из дней будут освобождены Донецк и Луганск, Горловка и Антрацит, Докучаевск и Стаханов. Но что мы теперь знаем наверняка - как НЕ будет. Больше никакого "украинского Приднестровья" и никакой "украинской Абхазии" - вот главный итог победного голосования.

c4hdhh.jpg
 
если бы на выборах 2010 года победила бы Тимошенко. Не было бы никакого Майдана против Тимошенко – глотали бы каждый год потерю части суверенитета, как проглотили ее газовый «найкращій у світі» контракт с xуйлом. Глотали бы
+
Нам еще повезло, что катастрофа первого тура выборов-2010, когда в финал вышли два кремлевских кандидата, закончилась победой Януковича тогда. От Януковича можно было избавиться – тяжело, больно, через кровь, но избавиться – и избавились. От Тимошенко избавиться шансов не было
++
З.Ы.
Проффесор за время своего правления из чувства самосохранения безусловно ,но закрыл белокурую бестию.надо отдать ему должное.
З.Ы.Ы.
Без Гади за №1 в списке БЮТ думаю Йулии не удалось бы попасть в ВР.

Гадя -это безусловный успех их совместного творчества.
 
Думаю, слово "поймут" можно, да и то с натяжкой, применять только к некоторым из них.
Там всё на уровне рефлексов - как у собаки Павлова. Как только видят, что кто-то что-то запостил против Пороха - сразу тянут, даже не проверяя, кто это сказал или написал. Они уже хуйла с радостью в озвучке Пескова постят. А мы ещё недавно думали, когда же это произойдёт. Так вот уже свершилось. :)

Да чего вы удивляетесь? У этих существ нет абсолютно никаких принципов.:незнаю:
 
Да, неудобно получилось.
Или лучше сказать обосрались? Как там крымнашевец выше выражался? :D


⚠ Тільки зареєстровані користувачі бачать весь контент та не бачать рекламу.

Что-то пошло не так?:D
 
Brave heart, никто не знает что было бы...

Без Гади за №1 в списке БЮТ думаю Йулии не удалось бы попасть в ВР.
Был бы закат политической карьеры Газовой Прынцесы которого удалось избежать при помощи Кремля.
Чудеса случаются на небесах.
На грешной земле все прозаичнее и приземленее.:)
 
Так петиція була таки створена. І набрала лише 20% від необхідної кількості голосів. Хоча петиція за прем'єрство Саакашвілі набрала необхідну кількість голосів лише за 8 днів. Після цього твої слова ...

при цьому у пороха - армія порохоботів, а у міхаіла - ні :D
 
Інформаційні фактори посилення і послаблення військової дії

Довга війна, — а Україна увійшла в такий період, — обов'язково вимагає відповідної підтримки на двох фронтах: серед військових і серед власного населення. Довга війна вимагає активної інформаційної роботи саме на «домашньому фронті».

Сьогодні інформаційний компонент став набагато сильнішим. Соціальні мережі додатково надали йому нові можливості. Відповідно, два інші компоненти (фізичний і віртуальний) частково втратили силу. Держави намагаються відходити від застосування фізичної сили, бо військові втрати негативно впливають на населення. Але деякі типи загроз неможливо вирішити кінетично, наприклад, у війні ідей чи ідеологій. Віртуальний компонент у вигляді релігії та ідеології втратив свою обов'язковість.

Армія більше орієнтована на дії у фізичному просторі, тому для неї важко розвивати інформаційний інструментарій. Слід також визнати, що інформація не потрібна, якщо вона не підсилює військову дію.

Слід принципово розрізняти інформаційно-технічну й інформаційно-гуманітарну моделі війни, чого ми не робимо. В першому випадку це царина закритої інформації, це кіберзахист, де як інструментарій цього захисту від кібератак будуються «мури»; у другому випадкуйдеться про публічний простір, де в принципі ніякі мури неможливі, де є війна контентів. Це відкритий простір, яким, до речі, гуляють усі фейки, де царює не так правда, як постправда.

Довга війна, — а Україна увійшла в такий період, — обов'язково вимагає відповідної підтримки на двох фронтах: серед військових і серед власного населення. Довга війна витягла старі гасла війни ідей, оскільки по-іншому її пояснити не можна. Україна, до речі, приділила цьому не так багато уваги, тому частина населення недостатньо розуміє цю війну. Довга війна вимагає активної інформаційної роботи саме на «домашньому фронті».

Американці, наприклад, намагалися раніше планувати свої військові операції на два тижні, бо за такий строк пацифісти ще мовчать, і вже потім вони розгортають роботу проти війни. Тобто внутрішня війна може (і є насправді) не менш важливим фактором перемоги. Тому в CNN, наприклад, сиділи групи військових психологів, які коригували висвітлення війни. Вони були також на National Public Radio. А скидання статуї Саддама Хусейна було, скоріш за все, інсценованим, щоби продемонструвати красивий кінець військової операції. Тобто під телебачення спеціально створювалася яскрава подія. До речі, в одному з листів Рамсфельда було прохання створити якусь метрику війни, оскільки навіть йому як міністру оборони не було зрозуміло, хто в ній виграє. Виділяються групи експертів, колишніх військових, які виходили на постійній основі на телеканали. Але вони отримували інформацію з Пентагона й не були такими незалежними, як мовилося про них з екрана.

Коли сьогодні на екрані ми бачимо військових прес-секретарів, які з папірця зачитують свій текст про кількість обстрілів за добу, це не є дієвим, оскільки важко побачити відмінності від того, що вони читали вчора. До того ж, усе робиться беземоційно. Потрібні коментатори, які розкриватимуть зміст цих повідомлень і говоритимуть без папірців. Потрібен не стільки факт, скільки інтерпретація. Факт — це тактична інформація, інтерпретація — стратегічна.

Що нині найстрашніше? Соцмедіа, тому що в кожному тексті реально може бути закодоване повідомлення, яке суперечить офіційному. Коли я читаю повідомлення про те, як ловлять призовників на вулицях, то я одночасно отримую чітке відчуття, що населення не хоче йти на фронт, хоча там про це нічого не сказано. Ніхто мені не розповідав, наприклад, що в німців офіцери відповідного піар-підрозділу Міністерства оборони ходять навіть на дискотеки, щоб залучити молодь на військову службу. Зрозуміло, що «залучити» і «силоміць привести» — це дві різні дії, але реально вони лежать в одній площині. І коли отримувач інформації знав би про це, він би інакше сприймав цей сюжет. І взагалі тут слід звернутися до існування другого і третього рівня ефектів, а не лише першого.

Соціальні медіа створено за іншою бізнес-моделлю, ніж та, до якої ми звикли у випадку традиційних медіа. Їй потрібна велика кількість джерел і повна відсутність редакторів. Екс-президент Фейсбуку Шон Паркер заявив, що Фейсбук експлуатує вразливість людини. Вони роблять це для того, щоб максимально витягти часу й уваги з кожного, для цього були вигадані й «лайки».

Нині військові США обговорюють створення принципово нової структури управління інформаційними операціями (неієрархічної), яка за інноваційними можливостями буде схожою на Google, Facebook чи Apple.

При цьому слід звернути увагу на відмінність британського підходу від американського. США розглядають як ціль зміну ставлення, наприклад, мусульманських країн до США. Британія вважає ціллю зміну поведінки, наводячи такий приклад. Афганський хлопець розставляє протипіхотні міни, на яких підриваються британські солдати. Він робить це, щоб зібрати кошти на навчання у Великобританії. Отже, він добре ставиться до країни. Тому американська модель у цьому випадку не працює.

Виникає декілька таких розвилок, як будувати структуру інформаційних операцій (ІО), на що вона має бути націленою:

d648e8dab7c9f00b21b92952b48cf8a1.png


Щоб уявити нові типи атак, що нас очікують, слід поглянути на вже реалізовані дії російської сторони. Досвід треба взяти з трьох баз російської дії: учорашньої, нинішньої і майбутньої баз. Нас може навчити з точки зору вибудови протидії: а) ідеї російського рефлексивного контролю, що лежать в основі російської моделі інформаційної війни, б) справжня чи умовна російська атака на США під час виборів Трампа чи референдуму в Каталонії, в) використання методології підштовхування, за яку Річард Талер отримав цьому року Нобелівську премію [Thaler R.H. a.o. Nudge. Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness. — New York etc., 2009].

Російський рефлексивний контроль — це управління сприйняттям супротивника заради, щоби вплинути на процес прийняття ним рішень. «Зелені чоловічки» демонструють цей інструментарій, який у подальшому використанні може виглядати як управління групами українських громадян заради створення хаосу всередині країни. Ми бачимо це в роботі відповідних соціальних сайтів, у деяких протестних акціях, у дзвінках про замінування, справжніх підривах. Усі такі дії завдяки емоційному напруженню блокують будь-яке критичне мислення, переводячи населення на автоматичні реакції. І це збігається з тим впливом, який був під час виборів Трампа, а також тим, що Москва нині активно шукає молодих психологів та спеціалістів із біхевіористської економіки для розробки моделей підштовхування Талера.

Був яскравий приклад у Х'юстоні в травні 2016 року, коли російські тролі змогли керувати з двох різних акаунтів і протестом, і контрпротестом [див. тут, тут і тут]. Одна група виступала із закликом «Зупинити ісламізацію Техасу», інша — за іслам. Усе це було зроблено від імені двох груп у Фейсбуку, члени яких узагалі не з'явилися, бо сиділи в Петербурзі, а рекламували антиімігрантські та антиклінтонські протести в Техасі. Тобто для цього не потрібні чужі агенти всередині країни, все роблять самі громадяни.

Твіттер, наприклад, назвали «мимовільним агентом» російської розвідки. Такого типу агентом називають також Wikileaks, оскільки ця платформа була створена саме для анонімних викидів інформації, та журналістів, які поширюють такі речі, навіть не зацікавившись їх походженням.

Все дуже добре відповідає радянським активним операціям (див., наприклад, операцію СНІД). Вони були дуже серйозно прорахованими, однотипно змінюючи походження і джерела інформації (див. інформацію про гібридні впливи Росії на різні країни тут і тут).

Сьогодні й військові США в ситуації мирних цілей заговорили про участь сил спеціальних операцій у політичній війні, навіть стверджуючи, що російська гібридна війна нагадує американську політичну. Коментатори заговорили про варіант «озброєного підштовхування». Війну Путіна називають «політико-військовою» (див. також тут і тут).

Американські сили спеціальних операцій говорять про людський вимір війни як фізичне, культурне й соціальне середовище, що впливає на людську поведінку. І навіть ширше: «Сили спеціальних операцій повинні розуміти соціальні, культурні, фізичні, інформаційні та психологічні елементи, які впливають на поведінку людини». І, до речі, ідеологія, релігія, мова та етнічність відносяться до факторів культури.

Оскільки домашній фронт і власне населення є досить суттєвим фактором, тепер ми бачимо відродження інтересу до війни ідей [див. тут, тут і Baracskay D. U.S. strategic communication efforts during the cold war // Influence warfare. How terrorists and governments fight to shape perceptions in a war of ideas. Ed. by J.J.F. Forest. — Westport — London, 2009]. Здавалося, що війна ідей відійшла в минуле, але варіант довгої війни знову повернув нас до неї. Військові навіть звернулися до вивчення досвіду холодної війни.

В історії зафіксовані випадки, коли програш на домашньому фронті вів до програшу на війні. Це англо-бурська війна, це в'єтнамська війна, це перша чеченська війна. Бурська й чеченська війни давали супротивникам слово на своїх телеекранах як бійцям за свободу, тому глядачі переходили психологічно на їхній бік. Щоб цього не було, наприклад, Бі-Бі-Сі переозвучує голоси північно-ірландських терористів, коли бере в них інтерв'ю.

Україна робить перші свої справжні кроки. Це, наприклад, документальні фільми «Борт 76777. Хто відповість за теракт» та на 5-му каналі фільм «Гарт сталевих» про підготовку сил спеціальних операцій. Це справжні стратегічні комунікації, бо вони дають нам не факти, а структури вищого ґатунку — модель картини світу, яка на наступному кроці дозволяє споживачу самому інтерпретувати отримувані факти. Ніяка цензура не потрібна, коли в голові є власна модель світу.

Тепер усюди працюють наративи як структури, що організують вербальну інформацію. Американці вже давно звернулися до цієї суто гуманітарної сфери, коли зрозуміли, що наративи «Аль-Каїди» краще сприймаються населенням, ніж їхні власні. Як приклад можна навести структуру російського наративу стосовно Грузії та України. В основі його лежать ролі Рятівника, Жертви, Ворога. Україна чи Грузія — це Ворог, народ — це Жертва, а Росія — Рятівник [див. тут, тут, тут і тут].

Наратив дозволяє побачити порядок у хаосі, він відкидає другорядні деталі, зосереджуючись на головному. Всі кольорові революції змінюють наратив влади на свою користь. Як вважає, наприклад, англійській історик Стречен, Друга світова війна базувалася на кращому наративі перемоги добра над злом, під час Першої світової війни такого єдиного наративу для всіх не було.

Російський наратив як російський погляд на події буде активно поширюватися Росією, як і той наратив, котрий буде зроблений під конкретну країну впливу для зміни її масової свідомості. Наратив також лежить в основі м'якої сили, бо відповідає тому, що саме хоче розповідати про себе країна.

У війні треба визначати ворога, і це теж робить наратив. У війні з терором немає ворога, бо це війна з методом дії. За це її критикують, наприклад, Лакофф чи Стречен. В останнього була цікава ідея, що стратегії недооцінюють людей, а саме «люди є аудиторією війни» [Strachan H. The Direction of War. Contemporary Strategy in Historical Perspective. — Cambridge, 2013]. На війну тепер дивляться мільйони, як на якусь спортивну подію. І оскільки блоги та інше дають можливість говорити всім, то зникає різниця між репортером і солдатом. Він також критикує ідею асиметричної війни як нову, бо всі війни використовують відмінності в силі із супротивником. Ідея симетричності була тільки під час холодної війни.

Виникла ідея навіть збройного наратива, який задається так: «Збройний наратив — це війна в інформаційному середовищі за допомогою використання слів та картинок замість бомб і куль. Жертвами при цьому стають правда, розум і роздуми» [див. тут і тут]. Ще цитата стосовно сучасного наративу: «Наратив сьогодні може бути розміщений із великою швидкістю у вигляді серії взаємопідтримувальних історій, які людям важко заперечити, при цьому вони досягають глобальної аудиторії за секунду і за мінімальну ціну».

Військових повинні цікавити будь-які варіанти формування інформаційного простору, особливо тепер, коли велика частка населення не дивиться телевізор, отримуючи інформацію з соцмереж. Соціальні методи вже давно стали об'єктом аналізу емоцій населення з боку військових [Marcellino W. a.o. Monitoring social media. Lessons for Future Department of Defense Social Media Analysis in Support of Information Operations. — Santa Monica, 2017].

Слід також зауважити, що наразі термінологія як гуманітарної, так і технічної сфер інформаційних операцій залишається не до кінця завершеною, деякі дослідники навіть називають її аморфною [Gorka S. Kilcullen D. Who's winning the battle for narrative? // Influence warfare. How terrorists and governments fight to shape perceptions in a war of ideas. Ed. by J.J.F. Forest. — Westport — London, 2009; Arold U. Peculiarities of the Russian information operations // The crisis in Ukraine and information operations of the Russian Federation. — Tartu, 2016]. Різні відомства бачать і називають те саме по-різному. До того ж, з'явилися вже нові типи війн, про які теж треба думати й готуватися: не тільки гібридні, а й так звані дифузні, а також парадигмальні, під які Україна теж підпадає. Спеціалісти досліджують також біхевіористські та когнітивні війни [див. тут, тут, тут і тут].

Характерним є все більше зростання залежності від цивільного населення, що почало свій відлік від теорії четвертого покоління війни Лінда чи війни, центрованої на населенні, Кілкаллена.

І слід констатувати ще одну залежність — мімікрію російської війни під невійну. Її можна розглядати як таку, що в даний проміжок часу випливає саме з моделі рефлексивного управління супротивником. Як, наприклад, пише один із британських військових: «Інформаційна війна, що мала місце в Україні, базувалась на створенні дезінформації з метою завадити як українському уряду, так і західним спостерігачам побачити реальні цілі. Росія мала можливість досить довгозаперечувати факт присутності своїх збройних сил усередині країни, щоб закріпити здобутки, затримати будь-які контрдії урядових сил і створити дипломатичне прикриття для ворожої зовнішньополітичної діяльності. Активна дезінформація зробила так, що було неможливо отримати точне розуміння того, що конкретно відбувається, зруйнувало прийняття рішень і підірвало українське керівництво. Ховаючи свої справжні наміри, Кремль мав змогу тримати відкритими всі опції, номінально займаючись дипломатичними рішеннями, не втрачаючи достовірності».

Можна побачити такі основні цілі, які здатен виконати інформаційний інструментарій:

- утримувати наратив легітимності дій військових,

- швидко реагувати на ворожу пропаганду,

- формувати інформаційне середовище наперед.

І останнє — треба розглядати й використовувати всі ті методи, методології, які налаштовані на випереджальне управління, щоб отримати ситуацію, коли проблема ще не прийшла, а рішення її вже є [Fuerth L.S. Anticipatory governance practical upgrades. — Washington, 2012]. Проблеми почали йти з великою швидкістю, до якої ми не готові. Там є також цікавий висновок, що сучасна проблема після її вирішення просто перетворюється на іншу. Тобто вирішення військової проблеми Донбасу відкриває нові проблеми. Це відноситься до державного управління, але прогнозування також добре розроблено для військової й поліцейської роботи.

Реально інформаційна робота, особливо з масовою свідомістю, належить до операцій впливу, але вони виявилися невизначеними і в американських військових документах. На операції впливу слід орієнтуватися у випадку більшості інформаційно-гуманітарних операцій, адже саме вплив є основною ціллю.

Можна сформулювати такі висновки:

- не можна застосовувати ідеологію інформаційно-технічної війни до війни інформаційно-гуманітарної чи психологічної. Методом боротьби є не заборона, а збільшення власної інформації, наприклад, у соціальних медіа. Програмне забезпечення американських військових, наприклад, дає їм можливість писати під вісьмома ніками, Ізраїль дає всім зацікавленим свою програму, яка дозволяє вигравати будь-яке телевізійне голосування;

- домашній фронт не менш важливий. Для активізації цієї ділянки необхідними є такі кроки: треба готувати офіцерів-лекторів для походів в університети, студентів військових вишів — для походів у школи, офіцерів-викладачів — для наукових інститутів; потрібні регулярні зустрічі з головними редакторами, журналістами; необхідно готувати власні телерепортажі, які надавати телестудіям чи розповсюджувати в мережі;

- серед інформаційних вимог важливими є такі: розробка стратегічного наративу і контрнаративів, останні повинні бути зроблені для боротьби з російськими наративами; військові повинні мати власні акаунти в соцмережах і активніше розмовляти з населенням; соцмедійна активність повинна мати координацію з ТБ, бо українці багато в чому покладаються на ТБ; необхідна підготовка власних експертів для ТБ, вони мають з'явитися на екрані терміново; наразі абсолютно немає сайтів, налаштованих на російську аудиторію; треба навчити робити спростування, бо погане спростування може лише розширювати коло ознайомлених із цією інформацією; ЗМІ повинні побачити сучасних героїв-військовиків із конкретними прізвищами; змінити пасивні інформаційні дії на активні, ми більше заперечуємо чи виправдовуємося, а це важче, аніж самому першим подати потрібну інтерпретацію;

- необхідно проаналізувати масштаби й типи дій під час російського втручання у президентські вибори в США, парламентські — в Німеччині, у британський Брекзит, у проведення референдуму в Каталонії, бо можливим є повторення цієї ситуації під час українських виборів, оскільки під час гібридної війни інформаційно атакується саме населення;

- слід переглянути візуальний супровід пропаганди: колись під час війни в Перській затоці новини супроводжувалися комп'ютерними малюнками польотів літаків, бо це телебачення, а не радіо, потрібна візуалізація; сучасна пропаганда в художньому вимірі любить непрямі відображення, стара пропаганда любила конкретні обличчя героїв і ворогів у своїх фільмах, тепер це може бути фантастична історія, наприклад, норвезький серіал «Окуповані», у якому йдеться про втручання Росії, навіть військове, у справи Норвегії; або Росія створила серіал «Сплячі» про намагання сплячих американських агентів зірвати російсько-китайські перемовини. Обирається саме такий варіант, бо сучасна пропаганда полюбляє працювати з наймасовішою аудиторією, яку надають саме серіали. Дивно, але всім відомі «Дванадцять стільців» Ільфа й Петрова були підтримані Сталіним та Бухаріним, бо були частиною їхньої атаки на Троцького за його «лівизну» [Фельдман Д. Почему антисоветские романы стали советской классикой? // Независимая газета, 2001, 13 января], тобто теж були прихованою пропагандистською операцією.

Георгій Почепцов

Доктор філологічних наук, професор, експерт з інформаційної політики та комунікаційних технологій. Був завідувачем кафедри інформаційної політики Національної академії державного управління при Президентові України, заслужений журналіст України. Автор численних книг з питань комунікаційних технологій.

⚠ Тільки зареєстровані користувачі бачать весь контент та не бачать рекламу.
 
Зі святом, друзі!і

З Днем Соборності,Україно!

6hdbjb.jpg

gajf2h.jpg
 
Назад
Зверху Знизу