ВИСНОВОК
щодо результатів здійснення антикорупційної експертизи
проекту нормативно-правового акта
Проект Закону про заборону колабораціонізму.
Реєстр. № 6170 від 13 лютого 2017 року.
Суб’єкт права законодавчої ініціативи: народний депутат України Лапін І.О.
Головний комітет з підготовки і попереднього розгляду – Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.
У проекті акта не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства (рішення Комітету від 06.09.2017, протокол № 109).
Проект Закону України “Про заборону колабораціонізму” пропонує законодавчо врегулювати питання заборони колабораціонізму. Так, законопроект закріплює поняття “колабораціонізм”, “російська окупаційна влада” та “незаконні організації”.
Разом з тим, законопроект визначає форми колабораціонізму:
1) організація та участь у мітингах на підтримку російської окупаційної влади, а також у референдумах та виборах, які проводяться російською окупаційною владою;
2) публічні заклики, спрямовані на підтримку чи співробітництво з російською окупаційною владою;
3) ведення господарської діяльності з російською окупаційною владою та суб’єктами господарювання, які знаходяться на території АРК, міста Севастополя та на територіях окремих районів Донецької та Луганської областей, незалежно від місця реєстрації таких суб’єктів господарювання;
4) отримання чи використання паспортів або інших документів незаконних організацій;
5) входження до складу російської окупаційної влади;
6) будь-які інші форми співпраці з російською окупаційною владою та створеними чи підтримуваними Російською Федерацією незаконними збройними формуваннями.
Водночас, Кримінальний кодекс України доповнюється статтею 111-1, відповідно до якої закріплюється кримінальна відповідальність за колабораціонізм. Санкція передбачена у вигляді позбавлення волі на строк від 12 до 15 років з конфіскацією майна або без такої.
Вводити кримінальну відповідальність за всі форми колабораціонізму не доцільно. Наявних статей Кримінального кодексу України достатньо для притягнення до відповідальності за такі дії (ст. ст. 111, 258-5 Кримінального кодексу України).
Відповідно до тексту законопроекту не зрозуміло яка саме співпраця з окупаційною владою необхідно вважати злочинними.
Однією з передбачених форм колабораціонізму проект закону закріплює “будь-які інші форми співпраці”.
По-перше, таке поняття є оціночним, що може призвести до неоднозначності його тлумачення та корупційних зловживань.
По-друге, невідомо чи підпадають під таку категорію жителі Автономної Республіки Крим, Донецької та Луганської областей, яким доводиться вступати в взаємодію з окупаційними адміністраціями під час вирішення побутових питань, оформленні соціальних виплат та інше.
Голова Комітету