Сьогодні історично день для космонавтики – до першої спроби запуску Starship Super Heavy залишилося кілька годин.
Переглянути вкладення 13231770
Starship Super Heavy - це найбільша ракета в історії людства і ключовий зоряний корабель у космонавтиці XXI століття.
Важливо розуміти, що це перший пуск загалом і перенесення для такого – це звичайне явище. Усього буде зроблено кілька спроб.
Цей пуск стане кульмінацією багаторічної роботи над найамбіційнішим проектом в історії ракетобудування. Перед нами не просто найбільша і потужна ракета, а швидше за все прабатько першої багаторазової системи, а це ще нікому не вдавалося зробити
Цей політ у якомусь сенсі навіть важливіший, ніж перший пуск місячної ракети Saturn V або Шаттла, тому що незалежно від результату історія розділиться на до і після. Можливо, що концепт взагалі виявиться недієздатним, але навіть такий результат важливий.
Переглянути вкладення 13231771
2 найскладніші етапи — повна заправка з відліком була успішно пройдена кілька разів, а повне пропалювання 33 двигунів завершилося майже повним успіхом. По суті, фінальна перевірка буде за секунду до старту, і SpaceX будуть неймовірно акуратні.
Якими б не були результати польоту, але ЗМІ та хейтери охрестять його невдалим із низки причин (так уже було з Falcon 9).
При ідеальному сценарії Starship Super Heavy успішно злетить, на висоті 64 км корабель відокремиться від прискорювача (і сам сяде в океані за 30 км від майданчика), сам Старшип на висоті 121 км вимкне свої двигуни, зробить майже повний виток і плюхне животом про воду. 100км від Гаваї.
Переглянути вкладення 13231772
Але по суті кожен окремий етап цього польоту – важливий тест та перевірка усієї системи та концепту загалом. Найстрашніше, що може статися вибух на стартовому столі, який майже знищить майданчик. У заправленому стані в ракеті 4600 тонн палива це дуже велика бомба. Сам майданчик для пуску Starship унікальний приблизно у всьому, і незважаючи на те, що їх вже кілька, і готується обладнання ще для двох, втрата такої комплексної системи відкине програму на 1,5 роки спокійно. А приводів для занепокоєння багато.
Які етапи програми справді важливі, потім звертати увагу і що загалом можна вважати успіхом. Важливо, цей пуск називається орбітальним, хоча замкнутої орбіти не буде з міркувань безпеки, хоча паливо та запас швидкості є.
У Super Heavy унікальна і дуже складна конфігурація з 33 двигунів Raptor 2. Кожен двигун окремо сам собою витвір мистецтва, який ще й дуже складно запустити (але це окрема тема). А запалити на повну одразу 33 двигуни — це рекорд загалом.
Переглянути вкладення 13231773
Більше того, під час ключового пропалювання технічно працював лише 31 двигун і не на повну потужність. Під час старту Super Heavy видасть 7950 тонн тяги, це в 2 рази потужніше за ракету Saturn V, яка відправила людей на Місяць. 20 двигунів зовнішнього контуру запускаються за допомогою системи, що підключається всередині стартового столу, а центральні 13 через іншу систему, має вектор тяги і можуть перезапускатися під час польоту. Отже, успішно запалити всі 33 буде великим досягненням. По суті через цю саму систему сама ракета кріпиться до стартового столу. Тому, якщо їй вдасться запуститися, відірватися від столу і пролетіти вежу, це можна буде вважати частковим успіхом дуже складної системи.
Стартовий стіл для Starship Super Heavy має й іншу важливу відмінність - у майбутньому він буде призначений для швидкого перевикористання протягом декількох місяців, тижнів і днів. На цьому етапі він не має частини систем придушення вогню (тільки від детонації). Сам стіл чекають апгрейди після першого польоту, на даному етапі він мінімально захищений і збитки будуть уважно ****ізувати, тк Starship вміє перетворювати вогнетривкий цемент на дощ із цементу. Ще недавно зовнішніх пластин додали водяне охолодження (ага, поставили водянку).
Переглянути вкладення 13231774
Після того, як Starship пролетить башту, на нас чекає найнебезпечніший період польоту, а саме зона максимальних аеродинамічних навантажень, більш відома як Max Q. Її проходження в цілому вважають ключовим досягненням.
Приблизно на висоті 12 км ракета набере досить високу швидкість, але атмосфера буде ще дуже щільною, що викличе найбільші навантаження під час польоту. З погляду всієї конструкції це найскладніший етап, під який і закладається вся міцність із запасом. Загалом проходження Max Q буде ключовим успіхом першого польоту. Все що далі – приємний бонус. Якщо Старшип розвалиться в цьому моменті (а шанс великий), то у всієї системи є фундаментальні проблеми, які будуть ****ізувати і довго вирішувати.
Переглянути вкладення 13231775
На висоті приблизно 64 км відбудеться поділ прискорювача і корабля. Цей етап має пройти без особливих проблем, система стикування там навмисно спрощена, наскільки це взагалі можливо. Starship продовжить набір швидкості для орбіти, а Super Heavy виконає складний маневр. Дуже грубо кажучи, Super Heavy зробить те, що буквально вчора робив перший ступінь Falcon 9 (привіт посадка на 3 двигунах). Бустер розгорнеться, перезапустить центральні двигуни, щоб сповільниться, трохи пролетить і почне вхід в атмосферу на досить високій швидкості. Нехай не дурить той факт, що Super Heavy повертатиметься не з орбіти, але прогріється він нормально, і це ще одна з причин, з якої його роблять зі сталі.
Технічно бустер повинен буде протестувати м'яку посадку в океан (наче сідає на вежу, як це має робити в майбутньому). Для цього він сповільниться перед поверхнею води за 30 км від стартового майданчика, акуратно сяде на воду і вибухне. Якщо він залишиться цілим, то відкриються всі клапани, щоб його затопити. І якщо це не допоможе, тобто офіційний дозвіл на використання вогнепальної зброї, щоб продірявити Super Heavy.
А ось на Starship чекають довгі хвилини набору швидкості майже до орбіти. Але чому тоді його просто не вивести? Тому що ніхто не хоче, щоб на орбіті бовтався гігантський корабель, який невідомо, де увійде в атмосферу, якщо щось піде не так.