...
Принцип задоволення розумів не тільки Фройд. Його прекрасно розуміли і ті, хто на читанні хотіли заробити великі гроші. На зломі XIX і XX століть в Англії з'явилися конкуруючі між собою відомі таблоїди «Daily Mail» та «The Daily Express». В 30-х роках 75% британців читало принаймні один з них. Таблоїди правили громадською думкою, від початку безцеремонно послуговуючись брехнею і доводячи соціальну атмосферу до точки кипіння. Коли наблизилась Перша світова війна, «Daily Mail» закликав: "з'їжмо імператора Німеччини", "кожен шваб мусить бути повішений". Не забувайте, що ще не було ні радіо, ні телебачення, тому політикою правлять великі власники преси. Вистачає, щоб вони вирішили послідовно іґнорувати ворожого їм політика, і його долю буде змарновано. Донині жоден німецький політик не відмовиться від інтерв'ю для «Bild», найбільшого таблоїда, що грає на найнижчих почуттях, адже його наклад — три мільйони.
Таблоїди змінили світ. Їхні власники зрозуміли, що якщо хочуть потрапити до мільйонів, то мусять писати тільки про сенсаційне. Гарольд Ніколсон, чудовий британський есеїст і приятель Черчилля, описав сцену з клубу для джентльменів: один із старших членів клубу вдає, що читає «The Times», але всередині газети має «Daily Mail». На чому ж полягав геніальний, але в кінцевому результаті фатальний — хоч напевно неминучий — задум газетних мільярдерів?
Вони помітили, що люди навчилися читати. Мільйони, які ще не мали цього вміння на початку XIX століття, закінчили кілька класів початкової школи і вже вміли розпізнавати літери. Однак поставмо принципове для наших роздумів питання: чи справді навчилися читати? В читанні ж бо йдеться не тільки про саме вміння, а перш за все про те, щоб знати навіщо читати. Коли в перших десятиліттях XIX століття консерватори сумнівалися, чи вміння читати буде сприяти добробуту більшості, вони мали часточку рації, хоча нині ми не відважимося навіть про це подумати. Але якщо визнати, що читання корисне для практичних цілей (ціни в магазині, угоди у банку і так далі), то не факт, що це корисно для чого-небудь іншого.
...