Предлагаю всем вместе дружно пожелать здоровья членам єкспертного управления которое второй раз посылает, пардон, подальше этих *****ых субъектов законодательных инициатив.
До № 11470 від 03.12.2012
Народний депутат України
В.В.Шаманов
ВИСНОВОК
на проект закону України «Про внесення змін до деяких
законів України щодо операцій з іноземною валютою»
У законопроекті пропонується встановити, що фізичні особи при здійсненні операцій з продажу іноземної валюти за готівкову гривню мають сплачувати збір до Пенсійного фонду України у розмірі 10 відсотків від суми операції.
У Пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що його прийняття сприятиме покращенню фінансового стану Пенсійного фонду України, зменшенню готівкового обігу іноземної валюти, збільшенню обсягів безготівкових розрахунків та стабільності національної валюти України.
Звертаємо увагу на те, що законопроектом № 11433, розгляд якого 20 листопада 2012 року Верховною Радою України було відкладено, пропонувалося встановити зазначений збір до Пенсійного фонду України у розмірі 15 відсотків від суми операції.
Головне управління, погоджуючись з необхідністю покращення фінансового стану Пенсійного фонду України, у той же час вважає, що законодавчі пропозиції щодо вирішення цієї проблеми викликають наступні застереження.
1. У супровідних до проекту документах немає жодних розрахунків та обґрунтувань щодо доцільності при здійсненні фізичними особами операцій з продажу іноземної валюти справляння збору до Пенсійного фонду України саме у розмірі 10 відсотків від суми операції. При цьому слід враховувати той факт, що громадяни вже сплачують податок на доходи в розмірі 15-17%, єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування в розмірі 2,6-6,1% (в залежності від категорій платників) та фактично несуть увесь фінансовий тягар зі сплати непрямих податків, які за своєю економічною природою є податками на споживання (серед таких, зокрема, лише податок на додану вартість становить 20%). З 1 січня 2013 р. громадяни сплачуватимуть новий податок – податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Запровадження запропонованого додаткового податку фактично означатиме суттєве зростання податкового навантаження на громадян, зниження їх платоспроможного рівня та, відповідно, активності на внутрішньому споживчому ринку.
Звертаємо увагу на те, що відповідно до вимог ч. 3 ст. 91 Регламенту Верховної Ради України та ч. 1 ст. 27 Бюджетного кодексу України до проекту слід надати належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки).
Нагадаємо, що практика справляння збору до Пенсійного фонду України з операцій купівлі-продажу валюти вже мала місце у законодавстві України. Зокрема, 22 жовтня 1998 року Верховна Рада України, з метою «повного погашення заборгованості з виплати пенсій, що здійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду України», прийняла Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» № 208-XIV, яким запровадила збір до Пенсійного фонду України у розмірі 1 відсотка від суми операції купівлі-продажу валюти юридичними та фізичними особами. В наступні роки ця ставка була зменшена до 0,5 відсотка, а збір сплачувався тільки при здійсненні безготівкових операцій з купівлі-продажу іноземної валюти за гривню. Проте, з 28 січня 2011 року Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» № 2921- VI відмінено справляння збору з операцій купівлі-продажу іноземної валюти.
2. Слід також зауважити, що населенню України притаманне накопичення заощаджень в іноземній валюті для вирішення своїх певних побутових проблем, придбання житла, плати за навчання дітей, відпочинок тощо, оскільки банківська система країни ще не має повної довіри та й нестабільність вітчизняної економіки не сприяє підвищенню такої довіри. У той же час, при здійсненні відповідних платежів на території України громадяни зобов’язані обмінювати іноземну валюту на гривню і у разі запровадження пропозицій проекту повинні будуть сплачувати до Пенсійного фонду України 10 відсотків збору від суми операції. На думку Головного управління, справляння такої високої ****** збору із зазначених операцій викличе певне соціальне напруження в суспільстві.
Крім того, слід вказати й на те, що прийняття цього рішення призведе до появи «тіньового» обміну валюти поза межами банківської системи, проти чого довгий час йшла тривала боротьба.
3. Пропозиції законопроекту щодо набрання ним чинності через 60 днів з дня його опублікування не повною мірою узгоджуються з вимогами підпункту 4.1.9 пункту 4.1. статті 4 Податкового кодексу України, яким визначено принцип стабільності податкового законодавства України. За його змістом зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ******. Податки та збори, їх ******, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.
Оскільки згідно з пунктом 3 статті 116 Конституції України Кабінет Міністрів України забезпечує проведення фінансової, цінової політики, інвестиційної та податкової політики, то для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту слід отримати відповідний експертний висновок Уряду.
Враховуючи те, що відповідно до статті 55 Закону України «Про Національний банк України» головною метою банківського регулювання і нагляду з боку Національного банку України є безпека та фінансова стабільність банківської системи, то для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту було б логічним також отримати відповідний експертний висновок Національного банку України.
Керівник Головного управління В.І. Борденюк
Вик. Н.Чечетова,
Н. Пархоменко